Jag som startade denna blogg heter Niclas Strindell och har jobbat med Internetmarknadsföring i företaget Indell. Indell hjälper företag att lyckas med sin Internetmarknadsföring genom att skapa webbplatser med fokus på resultat. Jag är fascinerad av kommunikationsprocessen och det är det som gör mitt jobb intressant – inte tekniken i sig – även om vi som IT-företag förstås jobbar en hel del med teknik.

Det inte räcker att göra ett bra jobb

Jag startade mitt första företag när jag var 15. Då jag hade byggt ihop en ljudanläggning som jag hyrde ut med mig själv som ljudtekniker. Jag var en kunskapsnerd och slukade allt jag kunde lära mig om högtalare och akustik. Ljudanläggningen växte och släkten blev engagerade i att bära högtalare under några år. Jag och min pappa gjorde även en del installationer i auditorier. Verksamheten led dock av två problem: 1) Vi bodde i Lappland och evenemangen som behövde stora ljudanläggningar var inte så många. 2) Jag var mer intresserad av teknik och ”bra ljud” än av marknadsföring. Jag var en erkänt bra ljudtekniker (har ”rattat” många kända artister) men det räckte inte. Här lärde jag mig att även om grunden för business alltid handlar om att göra ett bra jobb åt kunden, så räcker inte detta. Man måste även kommunicera. Både för att få nya kunder och för att behålla de gamla. Det är tråkigt att se företag som levererar undermåliga tjänster och produkter, men ändå tjänar pengar på att man är bra på att kommunicera. Men det är ännu tråkigare att se duktiga och hängivna hantverkare som inte tjänar pengar därför att ingen hjälper dem med kommunikationen.

Inspirerades av att sporra entreprenörskap i U-land

Sedan dess har jag jobbat i många olika branscher, sällan med ett vanligt lönekuvert. De mest spännande åren hittills var när jag och min familj bodde i Tadzjikistan och arbetade som missionärer. De sista tre åren i detta fattiga och krigshärjade land jobbade vi mycket med att inspirera ungdomar till företagande och bryta ned den förhärskande socialistiska attityden ”staten ska ordna jobb åt mig”. Det inspirerade även mig att börja blåsa liv i en del Internetverksamhet som jag hade haft slumrande några år. 2005 kom vi hem till Sverige och jag kunde genast försörja min familj genom att bygga hemsidor till små företag och organisationer.

Rider på vågen av ett bra publiceringsverktyg

Jag bestämde mig i början av 2005 att bli expert på ett enda publiceringsverktyg. Efter en del utvärdering föll valet på Mambo. När så Joomla uppstod som en fork av Mambo i september 2005 så hängde jag på det nya tåget, och när Joomla snabbt blev en succé långt större än Mambo, så blev jag känd som en av veteranderna bland Joomlaexperter i Sverige.

Strategi för sökmotoroptimering som vinner i längden

Jag satsade samtidigt på att lära mig sökmotoroptimering från grunden. Jag lärde mig den hårda vägen genom att satsa på att sökmotoroptimera en hemsida i en av de branscher som har den tuffaste konkurrensen internationellt. Jag bestämde mig tidigt för att förkasta kortsiktiga ”trixande” metoder och istället utgå ifrån Googles affärsidé, som är att 1) leverera det mest relevanta och högkvalitativa sökresultatet, och sedan 2) att tjäna pengar. Min enkla filosofi är alltså att om man arbetar mot samma mål som Google så borde man rimligen lyckas bättre på lång sikt än de som försöker lura sökmotorn för att komma högre upp i sökresultatet. De senare motarbetar nämligen Googles mål och kommer därför förr eller senare att straffas av allsmäktiga Google.

En vinnande kombination

Kombinationen att vara en webbyrå som bygger användarvänliga hemsidor i ett framtidssäkert publiceringsverktyg och samtidigt vara bäst i landet på att sökmotoroptimera detta verktyg, har visat sig vara vinnande. Det är inte ovanligt att större företag som redan har en kompetent webbavdelning ringer oss och säger, ”vi har kommit fram till att Joomla CMS är det publiceringsverktyg vi vill satsa på när vi ska bygga om vår webbplats – kan ni hjälpa oss över tröskeln och strukturera upp detta på ett effektivt sätt med de bästa komponenterna?” Det gör vi så gärna. Joomla är ett kraftfullt och flexibelt publiceringsverktyg, och en Joomla-webbplats kan byggas på många olika sätt. Ett företag kan därför tjäna många dyrbara timmar på att få hjälp med grundstrukturen, även om man har kompetent folk som är duktiga på att skapa innehåll.

Föreläser om Internetmarknadsföring

Jag har jobbat mycket med muntlig kommunikation och mina föreläsningar brukar vara uppskattade. Indell växer och min roll blir mer och mer utbildande, både inom företaget och gentemot våra kunder. Det trivs jag bra med, även om det alltid är kul att berika Internet med ännu en bra webbplats.

Uppdatering maj 2009: Jag jobbar numera enbart med föreläsningar och utbildningar. Indell jobbar fortfarande med teknisk konsulting men jag är inte inblandad i den verksamheten.

Niclas Strindell