Vad betyder SERP?SERP är en förkortning för Search Engine Result Page, alltså det sökresultat du får för en viss sökning på en sökmotor som Google, Bing, Yahoo eller liknande. Inom sökmotoroptimering används termen SERP för att tala om resultatet för en specifik sökning, i motsats till något så helt odefinierat som att säga, ”Jag vill hamna högre upp på Google”. En SERP är alltid en resultatsida för en viss specificerad sökning, med ett eller flera sökord. Det du vill är att få en hög position i Google för ett specifikt sökord eller en sökfras. Då är termen SERP väldigt användbar. Så när du i SEO-världen hör talas om att ”hamna högt upp i SERP” så handlar det om en specifik sökning. Du måste alltså veta vad folk söker efter innan du kan se hur du ligger till i SERP.

Exempel på ett mål för sökmotoroptimering kan vara: ”Jag vill uppnå en position 1-3 i SERP för ”träna hemma”.

Titta här hur SERP ut för den sökningen »

[wp_ad_camp_3]