Företag missar stora intäkter genom att inte nyttja sökordsannonsering. Företaget Globen ögonklinik fick 150 % fler kunder genom sökordsannonsering, och liknande outnyttjad potential ligger och väntar på företag i de flesta branscher påstår jag, även om sökordsannonsering ökat enormt jämfört med ett par år tillbaka.

Här är tre skäl till varför du bör använda sökordsannonsering:

  1. Priset på sökordsannonsering är lågt jämfört med annan Internetmarknadsföring.
  2. Du prickar alltid rätt kundgrupp. Istället för att leta efter rätt marknadsföringskanal för att nå kunden så visar du dig där kunden letar efter dig.
  3. Du har full kontroll över kampanjer, budget och effektivitet. Du kan själv se vilken annons som leder fram till köp och enkelt räkna fram exakt vad det kostar dig att få en ny kund.

Sökordsannonsering innebär att du köper en annons som visas när någon söker på Google (eller annan sökmotor) med ett visst sökord eller en viss kombination av sökord. Sökmotorn auktionerar ut sökorden så att den som betalar mest visas högst upp under sektionen ”Sponsrade länkar”. Observera att detta inte gäller det s.k. organiska sökresultatet som visas till vänster. Man kan inte betala för att synas där, utan där visas de sökresultat som sökmotorn anser vara bäst för aktuell sökning.

I Sverige är det enkelt att välja rätt kanal för sökordsannonsering. Genom Google når du ca 80% av den svenska sökpubliken. Google är därför det självklara förstahandsvalet när du ska börja köpa sökord. Vill du sedan utöka så är Yahoo och Eniro nästa steg.

En effektiv sökordsannonsering bör på lägre sikt kompletteras med sökmotoroptimering, som hjälper dig att visa dina tjänster och produkter i det organiska sökresultatet.

Läs mer om skillanden mellan sökordannonsering och sökmotoroptimering (kommer snart).