Länkjuice är ”SEO-slang” för länkkraft – den samlade kraften av inkommande länkar till en webbsida.

En bra sökmotor levererar sökresultat som är så relevant som möjligt för din sökning. Google blev världsledande sökmotor när man kom på idén att utnyttja besökarnas bedömning av webbplatser. Man räknade helt enkelt med att om besökaren anser att en webbplats är bra, så kommer hon att länka till denna webbplats, antingen från sin egen webbplats eller från forum eller liknande. Google tog fram systemet PageRank som ett mått på hur många (och hur kraftfulla) inlänkar en webbsida har. Ju fler och ju kraftfullare inkommande länkar din sida har, desto bättre placeras din sida i SERP jämfört med andra sidor som anses relevanta för det givna sökordet.

De flesta inlänkar som du får, kommer troligen att länka till din hemsida (startsida). Men det är lika viktigt (eller viktigare) att få länkar till undersidorna. Du måste därför se till att leda länkjuice (länkkraft) vidare till dina undersidor med en genomtänkt intern länkstruktur.

[wp_ad_camp_3]