Dina interna länkar är ett av dina viktigaste verktyg för sökmotoroptimering. De nyckelord du använder i dina interna länkar talar om för Google vad målsidan handlar om. Därför ska du ha med målsidans viktigaste nyckelord i meny-länkarna i din webbplats huvudnavigering. Finns menyn på varje sida i sajten så blir det många länkar till målsidan. Se bara till att menyns alla länkar kan läsas av sökmotorer. Slå av javascript i din webbläsare och kolla att alla länkar fortfarande kan ses på sajten.

Sekundära nyckelord till samma målsida kan du använda i andra länkar från andra texter på din sajt. Länkar som ligger mitt i en relevant text värderas högt av Google, så om du använder ett publiceringsverktyg som har en sökfunktion – använd denna för att hitta nyckelord på din sajt, och länka detta nyckelord till den sida du optimerar för det nyckelordet.

Har du en webbplats med artiklar presenterade i blogg-format med ingress och läs-mer-länk? Se då till att även rubriken på artikeln är länkad till målsidan. ”Läs mer” är ju inte ditt nyckelord, men rubriken på artikeln innehåller förhoppningsvis ditt nyckelord.

Har du fler sidor på din sajt än vad det finns länkar till från förstasidan? Då bör du ha en sitemap.

[wp_ad_camp_3]