Relevans är den ena av de två viktigaste principerna för sökmotoroptimering. Google har en robot som söker igenom Internet efter webbsidor som kan vara intressanta för googleanvändarna. Sidorna som Googlebot hittar indexeras i Googles index enligt nyckelord. Olika sidor har självklart varierande grad av relevans för en given sökning, och att Google lyckas bra med att automatiskt bedöma sidors relevans torde väl vara uppenbart för alla.

Vad är det då för faktorer som Googlebot tittar på för att avgöra om en sida är relevant för ett visst sökord? Jag kallar dem fem element som delger Google en webbsidas relevans:

  1. sidans title (vi talar om taggen <title> – inte sidans rubrik)
  2. inkommande länkars ankartext
  3. rubriker med H1, H2, H3 markup
  4. första styckets (<p>stycke</p>) tidiga ord
  5. frekvent upprepade ord (inklusive bilders alt-text)

Mindre viktiga element, som dock har viss påverkan, är:

  • summary-attributet i table
  • title-attributet i sidans egna länkar

Negativ påverkan har:

  • irrelevanta utgående länkar
  • keyword-spam
  • duplicate content

Uppskattar du denna resurs? Citera gärna, men ange källa och länka hit med en SEF-länk.

[wp_ad_camp_3]