”Obegränsat utrymme” måste inte betyda overselling i meningen för många kunder/server och dålig prestanda.

hosting overselling
Bilden lånad från webhostingsecretrevealed.net

Hamnade via Twitter hos en Erik Bernskiöld som i en för övrigt bra guide skriver att webbhotell som skyltar med ”obegränsat utrymme” sysslar med overselling och att det resulterar i sämre prestanda för den enskilde kundens hemsida.

Jag håller inte med här. Visst ska marknadsföring vara ärlig, och bilden av översäljande webbhotell med dubbla budskap som teckningen till höger är inte kul. Men vi borde inse att diskutrymme är ett förlegat sätt att tala om kapaciteten på ett webbhotellspaket. Förr var lagringsutrymme förenat med kostnad på ett helt annat sätt än idag. Idag är lagringsutrymme billigt. Så jag förstår inte att man larmar över att det skulle vara oärligt att erbjuda obegränsat utrymme. Vi vet alla att en hemsida normalt tar väldigt lite utrymme på disk. Alltså är utrymmeskapaciteten väldigt ointressant när man väljer webbhotell.

CPU kapacitet webbhotellVad som är intressant idag är hemsidornas belastning på webbserverns CPU. Så var det inte förr när de flesta hemsidorna var gjorda med passiv html. Då innebar det ingen större belastning på processorn att visa upp den sida som webbläsaren uppkallade. Idag visas nästan alla hemsidor med script och databasprocesser som belastar processorn mycket mer. Där har vi faktorn som avgör prestandan på webbservern och hur de enskilda kundernas hemsidor påverkas. Det är inte hur många kunder på varje server som avgör prestandan. Det är hur mycket processorkraft de enskilda kunderna använder.

Jag tycker det är märkligt att inte webbhotellen lämnar en marknadsföringsmodell för sina webbhotellskonton som bygger på en förgången tidsepok. Det ärliga vore att specificera kapaciteten hos ett webbhotellspaket utifrån hur mycket CPU-kraft som får användas. Jag ser ett webbhotell som pratar om det, men som ändå inte går hela vägen och marknadsför kontona utifrån det resonemanget. Kanske inte marknaden är redo för det? Vad tror du? Kommentera gärna nedan!

[wp_ad_camp_3]