En ny tagg har sett dagens ljus. Canonical tag löser ett stort problem som de flesta publiceringsverktyg dras med, nämligen att en och samma sida visas med flera olika URL:er. Den nya problemlösaren stöds av Google, Yahoo och Microsoft sökmotorer.

Den nya taggen ser ut så här:

<link rel=”canonical” href=”http://www.example.com/products/” />

och talar om för sökmotorn att den aktuella sidans huvudsida egentligen är http://www.example.com/products/

Vad är då denna tagg bra till? Jag ska försöka förklara.

Det är snarare regel än undantag att ett publiceringsverktyg renderar ”nästan” likadana länkar till en och samma undersida. Exempel: Du skapar en länk till en artikel 1 från huvudmenyn, samtidigt som publiceringsverktyget automatiskt skapar listar en ”Läs mer”-länk till samma artikel från en nyhetsmodul. Båda länkarna leder till samma artikel, men URL:erna ser något olika ut. Google indexerar båda URL:erna och ser dem som två olika sidor. Du riskerar egentligen inget straff för ”duplicate content” för likadana sidor inom samma domän, men ett stort problem är att sajtens länkjuice blir utspridd på två eller flera olika sidor istället för att koncentreras till en. Resultatet: Sidan rankar sämre i SERP än den skulle ha gjort om du kunnat tala om för Google att det faktiskt är en sida fast den råkar finnas på flera URL:er.

Det finns flera mer eller mindre krångliga lösningar på problemet, men nu får vi hjälp av en relativt enkel lösning. Placera en canonical tag på sidan som talar om vilken URL som ska räknas.

Här förklarar Matt Cutts (Google) hur Canonical tag fungerar:

[su_youtube_advanced url=”https://www.youtube.com/watch?v=Cm9onOGTgeM” width=”640″ height=”480″ rel=”no” modestbranding=”yes”]

[wp_ad_camp_3]